Disember 5, 2020

Copper Canyon di Mexico - A Bit Off the Beaten Track

Copper Canyon selalu menjadi perjalanan yang saya mahu lakukan di Mexico.

Saya cukup bernasib baik kerana telah melangkah sedikit di negara yang indah ini, namun belum melihat semua "must-see-sights", yang menurut beberapa termasuk Oaxaca dan Guanajuato, Puerto Escondido dan San Cristobal.

Tetapi bagi saya, gunung-gunung dan alam semulajadi mempunyai daya tarikan tertentu, dan saya sangat gembira kerana mempunyai peluang untuk akhirnya mengambil perjalanan ini, dan memperlihatkan lelaki saya yang berbeza dari Mexico, satu yang terpencil.

Petua untuk perjalanan

- ambil repellant bug
- sunblock
- bateri yang cukup untuk kamera dan lain-lain selama beberapa hari dalam kes tinggal di B & Bs yang tidak mempunyai elektrik
- Lampu suluh mungkin berguna juga

Kesusasteraan

- Dilahirkan untuk Main

- Mexico Lonely Planet

Siapa yang patut pergi?

Semua orang berminat dengan alam semula jadi yang indah, pemandangan yang menakjubkan, mendaki, memanjat, berlari ...... dan kereta api !!!

Seseorang mungkin berkata, dengan baik bahawa ia tidak ramai, tetapi sebagai seorang profesional pelancongan, saya sedih bahawa pelancongan ke bahagian luar negeri yang indah ini merosot ....

Kami tidak pernah merasa gugup, atau rasa apa-apa bahaya, pada bila-bila masa perjalanan.

Laluan yang kami jalankan menyentuh bandar-bandar besar seperti Los Mochis hanya dengan ringkas, dan tidak melalui Chihuahua sama sekali. Jangan takut dengan amaran perjalanan merah yang muncul di tripadvisor apabila anda melihat beberapa tempat yang kami tinggalkan. Semua pendapat yang saya dapat memberi akan berat sebelah, kerana saya tinggal di negara ini dan menyukainya.

Sila simpan perkara berikut (maaf jika berulang-ulang) - jenayah berkaitan dadah tidak menyasarkan pelancong - berfikir realistik - mengapa tuan-tuan dadah berada di kereta api ??

Terdapat polis persekutuan di kereta api juga, jadi jika mereka benar-benar bodoh, mereka menjauhkan diri - kebanyakan jenayah adalah di sekitar kawasan asrama (dan di kedua-dua belah asrama !!), dan Canyon masih beberapa jam jauh dari asrama ...

Hari 1 di Mexico

Kami meninggalkan PVR awal September untuk memulakan perjalanan udara, kereta api & kereta kecil kami di Tembaga Canyon.

Canyon, tepatnya ia adalah sistem 6 canyon, berada di negeri Sinaloa & Chihuahua di Mexico Utara, juga disebut sebagai Sierra Tarahumara. Suku pribumi Tarahumara, atau raramus seperti yang mereka panggil, dikatakan sebagai "orang yang berlari".

Ini mungkin berbunyi loceng untuk anda yang mendengar atau membaca buku "Born to Run" - sebenarnya, Dominik baru sahaja mula membacanya supaya perjalanan pasti mempunyai minat tambahan kepadanya - yang akhirnya mungkin pergi sejauh mempertimbangkan berjalan Copper Canyon Ultramarathon .... kita akan lihat. Bagaimanapun - di sini kita pergi, ke lapangan terbang.

Secara jujur, cuba untuk sampai ke Los Mochis dari Puerto Vallarta adalah sedikit pahit, melainkan anda terbang melalui Mexico City untuk jelas lebih banyak $$. Kami memilih untuk mengambil "anak kecil", Aereocalafia, ke Mazatlán.

Di atas gambar-gambar yang anda lihat kami melepaskan dan melihat Nuevo Vallarta, dan bagaimana air sungai dari pergunungan, kaya dengan sedimen, menarik garis yang jelas ke air laut biru. Akhirnya, musim hujan akan berakhir.

Setelah makan tengahari taco yang bagus, kami meneruskan bas ke Los Mochis, kira-kira 6-7 jam perjalanan. Kerana kereta api meninggalkan Los Mochis pada jam 6 pagi, kami memutuskan untuk terus anggaran murah dan murah di Best Western, sekitar 5 minit dari stesen bas dan 15 minit dari stesen kereta api.

Hari 2 di Mexico

Adalah disyorkan untuk berada di stesen kereta api sekurang-kurangnya 30 minit ke depan, dengan pemberhentian 6 pagi ini memberikan kami panggilan bangun pada 4.45 pagi ... terima kasih tuhan kami mempunyai kelebihan strategik masih berada di tengah masa PVR dengan pikiran kami dan badan-badan, sehingga waktu gunung 4.45 pagi walaupun masih keras tidak kejam ...

Tetapi inilah sedikit maklumat mengenai Chepe, satu-satunya kereta penumpang yang tinggal di Mexico (atau saya diberitahu). Kereta api itu mula beroperasi pada tahun 1961 dan membina jejak dari paras laut ke ketinggian lebih dari 2400m adalah pencapaian kejuruteraan yang sangat luar biasa. Ia berjalan lebih dari 650km dari Los Mochis ke Chihuahua, dan memerlukan kira-kira 15 jam untuk ini - lakukan matematik pada kelajuan purata!

Bahagian paling menarik bermula kira-kira 1 1/2 jam selepas melepasi El Fuerte, ketika kereta api mula masuk ke pergunungan dan melewati perjalanan ke titik tertinggi sekitar 86 terowong dan 37 jembatan .... Beberapa lagi info, meskipun sayangnya hanya di Sepanyol, ada di sini. Sekitar stesen Temoris, sudah lebih dari 1000m ketinggian, ia mengalir lebih dari 3 tingkat, cukup mengagumkan untuk perjalanan .... juga, di tempat yang dipanggil El Lazo (kami lulus dalam perjalanan ke bawah) kereta api membuat penuh mengelilingi dan melintasi jejaknya sendiri 30m jauh ke bawah.

Perjalanan kami berakhir pada hari ini di Posada Barrancas, sebuah kampung kecil yang mempunyai 500 orang dan mungkin 5 posadas ... Kami menginap di Hotel Mirador, dengan pemandangan indah di atas bukit. Kami sampai di sana tepat pada masanya untuk merebut makan untuk makan tengahari dan kemudian pergi bersama Gustavo, panduan kami hari ini.

Malangnya, kedua-dua kereta kabel dan zipline sudah ditutup untuk hari itu, jadi kami hanya mengambil beberapa gambar yang diakui di batu mengimbangi dan berjalan di sekitar rim. Kembali pada masa di Mirador untuk jam gembira, menonton burung hantu dan makan malam awal.

Hari 3 di Mexico

Bangun dalam suasana yang baik untuk perubahan !! Itulah sesuatu yang pasti disukai oleh Dominik atas kelembapan dan kepanasan PV - saya mengakuinya, yang bagus untuk saya juga.

Panduan kami menjemput kami di Hotel Mirador dan kami memandu ke Creel, kira-kira 45km, yang kami perlukan mungkin 45 minit, manakala kereta api memerlukan lebih daripada satu jam.Climbing adalah rancangan hari itu.

Untuk menguji kemahiran kami, panduan kami membawa kami ke halaman belakang Creel, sebuah batu di pinggir bandar, dengan laluan yang ditetapkan. Saya agak gugup, saya akan mendaki dan mungkin akan jatuh ... benar-benar keluar dari bentuk memanjat, kali terakhir saya berada dalam satu abah-abah (tidak mengira zipline), adalah 12 tahun yang lalu, sebelum kemalangan badminton kecil saya. Ini dikatakan .... tidak ada alasan yang lebih baik untuk pergi daripada dengan Dominik .... pada akhirnya, ini boleh menjadi hobi kita berdua akan mengejar.

Selepas sedikit menyegarkan knot dan teknik ... ada saya .... naik dan naik. Tidak terlalu buruk saya katakan di batu itu. Dan tentunya, untuk Dominik, ia agak mudah berjalan di taman.

Seperti Arturo, panduan kami, mendapat sedikit keyakinan bahawa kami bukan buat kali pertama di batu, dia membawa kami ke Lembah Para Biksu. Tempat yang menakjubkan, dekat dengan Creel, habitat india Tarahumara. Mereka yang hidup agak tersebar, menjadi pelari dan pejalan kaki, kanak-kanak melakukan jarak dengan mudah 45 min ke sekolah. Insentif yang besar bagi keluarga untuk menghantar mereka ke sekolah adalah hakikat bahawa mereka mendapat makanan secara percuma di sana. Tarahumara sebenarnya tidak mempunyai kampung, mereka tinggal di seluruh tempat, dan hanya berkumpul di pusat komuniti untuk tujuan sosial.

Lembah ini nampaknya beratus-ratus ribu tahun kakisan. Batu-batu itu lebih keras daripada bahan di antara mereka, jadi mereka terus bertahan sementara selebihnya perlahan-lahan tetapi dibersihkan. Dan ya, ia dipanggil biksu, walaupun jarum dan menara itu mungkin menimbulkan dendam.

Di sana ada laluan atas tali yang terikat, Arturo naik dari belakang, meletakkan tali dan kami naik. Yang pertama adalah mencabar untuk saya, tetapi pengalaman terbaik adalah, saya tidak jatuh sekali, saya lebih baik daripada yang saya fikir dan hanya gembira bahawa buku lali saya tidak menyakiti sama sekali.

Yang kedua, mudah hingga ke tiga, maka Dominik memang berjuang keras untuk membuatnya. Bayi yang mengucapkan tahniah, ia adalah satu yang sangat sukar ... pada skala kami di bahagian atas yang paling mungkin 6+. Nah, saya cuba, lebih baik dari yang diharapkan, tetapi tidak cukup baik untuk menjadikannya semua jalan. Walau bagaimanapun .... penghibur gembira dan menanti-nantikan Tessin, Dolomiten, dan semua yang lain dari Alps kembali ke rumah.

Sekali jari dan lengan tidak berfungsi, Arturo membawa kami ke Sierra Lodge, tidak jauh dari Creel, di mana kami sepatutnya bermalam. Rumah persinggahan adalah jarak berjalan kaki ke air terjun Casare. Tuan tanah, ranchero Mexico sendiri, menunjukkan kepada kami bilik - sangat nyaman, sangat sibuk, tiada elektrik. Lampu petroleum di dalam bilik mandi dan bilik tidur .... lebih baik jangan mematikannya!

Seperti yang kita telah lama berlatih dalam beberapa hari yang lalu, kami memutuskan untuk pergi berjalan-jalan sedikit ke pintu gua ... Saya rasa saya paling kagum dengan syarat-syarat yang india tinggal ... penuaian adalah buruk tidak ada, mereka tidak mempunyai banyak lembu, tidak ada kacang, tidak ada jagung .... masih, bahagia dalam hidup mereka.

Makan malam yang lazat dihidangkan oleh dua wanita Tarahumara yang bekerja di rumah persinggahan - kami tetamu HANYA .... dan pergi tidur awal kerana kami ingin melihat air terjun pada keesokan harinya sebelum kami terpaksa berangkat ... ..

Hari 4 di Mexico

Sebelum sarapan pagi berjalan kaki ke Air Terjun pasti bernilai!

Perhentian terakhir Tembaga Canyon adalah El Fuerte, yang kami sampai selepas beberapa jam naik kereta api dari Creel.

Ia dipercayai sebagai bandar Zorro, dan saya suka pemikiran bahawa kita sebenarnya tidur di rumahnya, hotel Posada de Hidalgo. Ia adalah blok dari dataran utama dan betul-betul bersebelahan dengan kubu lama, "el fuerte", dalam bahasa Sepanyol, yang sebenarnya juga bermakna, yang kuat.

Hotel ini sebenarnya adalah beberapa bekas kediaman yang berasingan, dengan banyak patio dan teres atas bumbung yang bagus. Dari restoran dan kolam renang juga ada pemandangan indah matahari terbenam dan bandar.

Untuk pandangan yang lebih baik kami melawat kubu, ia mempunyai muzium kecil pembangunan bandar dan beberapa alat dan senjata lama.

Hari 5 & 6 di Mexico

Perjalanan akan berakhir .....

Kami mengambil bas kembali ke Los Mochis, yang merupakan beberapa jam, dan dari sana ada pesawat ke Guadalajara, di negeri Jalico, negeri Tequila. Kami sangat bersyukur untuk dijadikan sebagai tetamu ujian Westin Guadalajara yang baru dibina, tepat di seberang jalan World Trade Centre. Sesungguhnya katil-katil surgawi, dan lebih-lebih lagi setelah berjam-jam di bas, kereta api dan pesawat.

Hari terakhir kami dalam perjalanan kami menikmati lawatan bandar di Turibus merah yang terkenal, dengan berhenti lama di Tlaquepaque untuk membeli-belah, sebelum makan malam di restoran argentine, dan melompat pada bas malam kembali ke PV.

Hari-hari indah, kenangan indah.

Pautan berguna untuk merancang perjalanan anda:

Copper Canyon on Travel Dudes

Journey Mexico

Sierra Lodge

Chepe

Hotel Mirador

Tembaga Canyon

Buku harian perjalanan dikongsi oleh Travellingmel
www.melado.ch

Off The Beaten Track - Line Dance (Dance & Teach in English & 中文) (Disember 2020)