Disember 5, 2020

Capestang, Komuniti Perancis Kecil Kita

Capestang di Perancis

Tepat 2 km jauhnya, rumah kami jatuh cinta dengan rumah maraton kami kembali pada bulan September.

Terletak di Wilayah Languedoc, di dalam kompartemen Herault, anda mungkin ingat, itu adalah yang mempunyai penukaran rumah sewa 3-gite ditambah rumah 6-bilik tidur dengan penutup biru yang aneh dan kolam renang. Dinamakan 'Le Petite Saint Nazaires' selepas kebun anggur Le Grande Saint Nazaires dan harta di sekelilingnya, rumah ini pernah menjadi penjaga wain mereka di rumah, dan kemudian dijual dan ditukarkan kepada unit sewa apartmen serta rumah keluarga yang besar.

Apabila bank-bank Eropah mengambil gilirannya, serupa dengan situasi perbankan AS lebih setahun lalu, mereka memutuskan untuk mengetatkan tali pinggang mereka. Percubaan kami untuk memiliki harta benda ini gagal dan Le Petite Saint Nazaires tidak dapat dicapai.

Sedikit Bandar Perancis Capestang, terletak betul-betul di Canal du Midi, di mana Le Petite Saint Nazaires terletak, bagaimanapun, masih dalam jangkauan. Memasuki bandar sepanjang jalan utama yang sempit, kedua-dua pihak dipenuhi dengan pokok-pokok kosong gergasi yang menyentuh tinggi di atas kepala anda.

Pekan ini merangkak, dan sempadan rumah mengalu-alukan anda. Anda memandu ke arah dataran bandar, melalui rumah baris berwarna ringan, di sepanjang jalan memutar dan memutarkan jalan sempit, ke arah gereja yang mengintai di atas bumbung.

Sekali di sana, gereja mendedahkan kerusakan kekal, dengan cerita untuk ditemui, dengan kekuatan berdiri di dataran. Kafe dengan tempat duduk di luar, orang-orang dengan baguettes di bawah lengan mereka melarikan diri, memberikan rasa hidup di sini. Burung-burung yang terdengar seperti mainan memerah kanak-kanak asing kepada saya, dan saya fikir untuk menanyakan nama mereka, tetapi siapa? Masa akan mendedahkan rahsia dataran; hidupan liar dan orang Perancis yang tinggal di sini.

Dengan pasaran pagi hari Rabu dan Ahad, 3000+ penduduk dan lokasi pusat South France, komuniti kecil ini adalah apa yang kami cari. Tidak terlalu besar, tidak terlalu kecil, tetapi betul! Pekan kecil yang terletak 35 min perjalanan ke Pantai Mediterania, dan di antara bandar-bandar besar Narbonne dan Beziers di mana anda boleh menemui segala-galanya.

Memberi anak-anak saya gaya hidup Perancis yang bersatu rapat, dengan semua yang dicapai, mungkin tiket.

Kami bertemu pasangan Inggeris yang indah, Mavis dan Mike, yang telah bercuti di Capestang selama lebih dari 20 tahun. Mereka baru saja menyelesaikan renovasi lengkap di rumah baru mereka, dan membiarkan rumah asal mereka kepada kami. Apa nasib! Rumah desa tradisional kami, di pusat bandar, adalah lokasi permulaan yang sempurna untuk memburu rumah yang lain. Dua bilik di tingkat tiga, dapur dan tempat tinggal kedua dan bilik dobi dan ruang ganti di tingkat bawah, dengan garaj untuk penyimpanan. Tingkap dapur kami dibuka ke jalan, dan berhampiran dengan Pizzeria dan Bakery kecil. Melangkah keluar dari restoran yang berpatutan dengan harga yang berpatutan di bandar, dan 5 minit berjalan kaki ke dataran dan 5 minit berjalan kaki ke arah lain ke Canal du Midi. Saya suka rumah sewa kami. Sup sudah ada di dapur pada mendidih yang rendah. Dan anak-anak lelaki itu pulang dengan baguettes segar di bawah lengan.

Dengan belanjawan yang lebih rendah, kami mencari kawasan sekitarnya dan menjimatkan banyak wang dalam melakukan. Menggelekkan kawasan itu untuk rumah yang sempurna dengan sebuah kandang, kita mencari satu dengan sebuah kandang untuk menukar ke unit sewaan. Atau 2 rumah desa di samping menawarkan gaya hidup di Capestang yang kita cintai.

Terdapat laluan berbasikal / berjalan di sepanjang Terusan yang membawa anda ke Laut. Bot diletakkan di sepanjang pantai, penuh dengan pelancong dari seluruh Eropah mencari keindahan ini. Daun musim gugur digantung di atas pokok-pokok yang melewati bank, kuning, oren, dan merah melawan langit biru. Air mengalir dengan senyap oleh, penumpang bot gelombang pada anak-anak, bebek itik meminta makanan, membuat perjalanan pertama kami di sepanjang Canal diingat.

Semasa kami melancarkan landskap Minervois mencari kampung-kampung lain seperti Capestang di utara Barat, bukit-bukit yang tidak disengajakan yang diliputi oleh tanaman anggur, jalan raya berbaris pokok, bukit-bukit yang ditutup dengan pokok jeritan hitam; menyambut kami. Kemudian sebuah kampung kecil muncul dari mana-mana, dan masyarakat sibuk mendedahkan dirinya. Rasanya seperti Perancis Selatan yang sebenarnya yang saya bayangkan.

31 Oktober, Halloween! Anak-anak kita meminta kami pergi ke Narbonne untuk mencari pakaian. Kami memukul pusat membeli-belah, dan cukup yakin, Angelina mendapati pakaian pengantin putih, dan Daniel memilih pakaian lanun. Kami berjalan-jalan sedikit, dan satu kedai memuatkan anak-anak dengan timbunan gula-gula!

Kami tidak mengenali siapa pun untuk mengetuk pintu mereka, jadi kami pulang ke rumah dan menunggu jiran-jirannya mengetuk kami. Kami meninggalkan tetingkap dapur terbuka, dan cahaya, dan anak-anak menemui kami! Angelina dan Daniel menyerahkan gula-gula dan menikmati Halloween pertama mereka di Perancis.

Kami menikmati beberapa hari pertama di Capestang.