November 25, 2020

Pengembaraan di New Mexico, Amerika Syarikat!

Pengembaraan saya di Mexico baru dibuat untuk perjalanan hujung minggu yang hebat!

Jadual perjalanan yang saya anggap membawa saya ke tiga destinasi: Albuquerque, Sante Fe, dan kampung pueblo India Acoma.

Berhenti pertama ialah Albuquerque. Tempat yang akan menjadi bahagian Old Town. Di sana pengunjung boleh mencari kedai-kedai yang aneh, kecil, restoran barat daya dan Mexico, muzium dan gereja-gereja bersejarah. Terdapat beberapa tempat pelancongan popular yang perlu diperhatikan. Satu ialah Muzium Turquoise. Ia dipenuhi permata turquiose pelbagai saiz, bentuk, gred. Sejarah penemuan dan penambangan turquoise diturunkan semasa anda membuat perjalanan ke arah penerangan di setiap panel dinding. Pelancong juga boleh membeli barang kemas berwarna biru di kedai muzium.

Perhentian seterusnya ialah Muzium Seni dan Sejarah Albuquerque. Muzium ini menyediakan banyak maklumat mengenai sejarah rantau ini dengan penduduk asli India dan penakluk Sepanyol-Eropah. Sekeliling muzium membuat peluang foto yang hebat. Terdapat hiasan yang bersejarah, tokoh-tokoh Barat yang bersejarah dan pemandangan di rumput di luar pintu masuk muzium. Saya kemudian pergi ke kedai-kedai yang tidak banyak di bandar di mana saya membeli makanan ringan barat daya yang dibuat dengan lada chile, tembikar, patung-patung asli, dan bunga padang pasir. Perhentian terakhir saya adalah di seluruh bandar di restoran vegan yang menakjubkan di mana saya makan masakan barat daya.

Keesokan harinya, saya menaiki kereta api awal pagi untuk $ 7 hingga Sante Fe untuk perjalanan sehari. Ketibaan saya adalah kira-kira 1.5 jam yang meninggalkan banyak masa untuk lawatan bersiar-siar seharian. Saya melawat gereja-gereja yang popular seperti Misi Loretto dengan Tangga Miraculous, St Francis Shrine dan San Miguel Mission, gereja tertua di negara ini.

The Muzium Seni Georgia O'Keefe dipaparkan beberapa lukisan bunga dan karya seni setempat yang indah. Lebih berbelanja diikuti. Pekan ini mempunyai banyak kedai untuk pelancong yang menyukai cenderamata! Anda boleh mencari tembikar, perhiasan biru, fesyen barat daya, rumah tangga asli, dan segala yang dapat dibayangkan. Terdapat lebih banyak spa di mana anda boleh mendapatkan gaya urut barat, urut, atau badan. Tempat makan di sini adalah luar biasa. Terdapat banyak restoran Mexico di mana makanan asli adalah nikmat di luar kata-kata! Menaiki kereta api petang membawa saya kembali ke hotel saya di Albuquerque dalam masa yang cukup untuk mendapatkan tidur malam yang baik sebelum meninggalkan perjalanan saya dalam perjalanan ke kampung puak Acoma.

Pada hari ketiga dan terakhir perjalanan saya, saya menyewa kereta untuk membawa saya ke Pueblo Acoma India. Ia adalah sekitar satu setengah jam memandu barat dari Albuquerque. Jalan raya itu agak rata. Ia adalah pemanduan yang menyenangkan dengan pemandangan berpunca dari landskap barat daya yang penuh dengan tumbleweeds dan formasi batu mesa! Apabila saya tiba di Acoma, yang layak adalah 7,000 kaki ke pueblo. Pemandu pelancongan membawa kami melalui bas ke komuniti. Di sana anda dapat melawat gereja misi lama, dataran bandar, dan rumah adobe. Ramai orang India Acoma yang masih tinggal di sana mempunyai meja di luar rumah mereka di mana mereka menjual pelbagai kraf mereka seperti perhiasan manik dan tembikar. Kafe pelawat pusat ini menyajikan hidangan asli tradisional termasuk roti panggang dari ketuhar bata dan tameri dalam sekam jagung.

Saya sangat mengesyorkan lawatan hujung minggu ke New Mexico untuk masakan yang lazat, landskap cantik, muzium dan kraf, dan sekilas ke dalam kehidupan di kampung pueblo India !!

Ditulis dan disumbangkan oleh Maria Giurcan

//www.veganworldtrekker.com

Genesis (Science Fiction Movie, English, HD, Full Length) Action, Adventure Feature Film (November 2020)