November 25, 2020

1/2 maraton dan kawah kawah oh saya! Sukarelawan Kehidupan, Uganda

Oleh itu, ia telah menjadi lebih gila daripada biasa baru-baru ini, terima kasih kepada ketibaan ibu bapa saya yang berani, dan beberapa percutian yang serius. Jadi, seperti biasa, versi yang dipendekkan untuk anda yang pendek pada masa atau rentang perhatian ...

Saya berlari (walaupun tidak betul-betul menakluk) setengah maraton (lebih banyak jejak berjalan daripada apa-apa lagi !!) pada 3 jam tidur dan 2 bar bijirin untuk rezeki; bertemu dengan ibu bapa; naik arung jeram di Sungai Nil; menunggang jalan Uganda dan lalu lintas Kampala di dalam kereta sewa kami sendiri di perjalanan ke Fort Portal (dan belajar bagaimana memandu secara automatik dalam proses); menyaksikan 4 kemalangan lalu lintas dalam seminggu; telah dibanjiri oleh tasik kawah yang paling indah di Fort Portal; nasib tergoda dan berenang di tasik (cantik) yang dikhabarkan mempunyai bilharzia (Karen Danger Graaff ketawa dalam menghadapi bilharzia!); menaiki beberapa bukit gunung Rwenzori (walaupun tidak laluan biasa, dengan peregangan!); memandu dengan beberapa tempat dengan sejarah kurang senang (termasuk sekolah vokasional berhampiran sempadan Kongo di mana 60+ pelajar dibunuh oleh pemberontak Congolese); makan di restoran Cina yang paling pelik di Entebbe; dan sekarang saya kembali ke KACCAD untuk peregangan rumah saya sebelum pulang ke rumah pada bulan Jun!

Saya menuju ke Jinja hujung minggu lalu untuk ½ marathon - saya terpaksa mengeluarkan beberapa wang lucah untuk memberi kepada beberapa amal gorila - nampaknya sukarelawan tidak mendapat apa-apa kadar istimewa, walaupun semua perbuatan baik kita (secara teoritis) sudah buat! Dibawa pada corak kerja fizikal saya atas tidur minima terima kasih kepada beberapa remaja yang menjijikkan yang tinggal di backpacker saya, dan bermain "I Never Never" sangat kuat, terus keluar dari bilik saya sehingga pukul 3 pagi. Saya sekarang tahu siapa yang mereka telah seks, berapa kali, dengan siapa, dan di mana. Jelas sekali, inilah pengetahuan yang akan meningkatkan hidup saya (dan amarah saya). Terima kasih kepada tidur saya selama 3 jam, dan sarapan pagi yang minimum (perancangan masa depan Karen jatuh sedikit pendek, dan saya mempunyai sejumlah besar 2 buah bar mini untuk membawa saya melalui) larian itu MENGERIKAN! Bukan sahaja ia berjalan lintasan yang berlumpur dan berlumpur (bermakna saya mengumpulkan kira-kira 7 jam lumpur pada kasut saya dengan separuh cara), tetapi saya fikir saya tidak mempunyai protein selama 2,5 bulan, dan kecenderungan saya terhadap kekurangan zat besi datang kembali menggigit saya di keldai. Versi pendek - jangka hayat paling sengit dalam hidup saya, menghabiskan separuh masa berjalan dan berasa benar-benar terang, hampir pengsan sekitar 5times pada akhirnya (pengsan menjadi sesuatu yang saya belum pernah dilakukan dalam hidup saya sebelum ini), dan pada umumnya mempunyai cukup mengerikan masa itu. Saya tidak akan mendedahkan masa penyembahan saya, kerana ia memalukan! Kebahagiaan saya ialah, selepas akhirnya saya berjaya menaikkan diri dan kembali ke Jinja dan mandi, saya bertemu dengan orang-orang saya selama seminggu perjalanan dan memanjakan - YAY J

Pada hari Isnin, orang-orang saya pergi ke hutan Mabira, dan saya pergi ke arung jeram dengan Tara (mantan Aussie roomie); Jeanette (rakan sekutu Peace Corps semasa saya); Lara (seorang Brit yang bekerja dengan Tara); dan Erin (sukarelawan Peace Corps yang lain). Ia adalah hari yang sangat menggerunkan, menjadikan semua lebih menyeronokkan dengan jumlah masa yang saya habiskan daripada bot! Dalam pertahanan saya, saya hanya jatuh ke dalam satu kali - yang lain 2 kali rakit kami sebenarnya berjaya membalikkan sepenuhnya, meninggalkan kita semua di sekitar dalam beberapa jeram Gred menyeronokkan. Saya fikir gadis-gadis lain di rakit saya mendapat sedikit bimbang tentang saya, cuz saya terus-menerus mengisytiharkan betapa menyeronokkan itu turun jeram di dalam air, bukan bot (serius, ia agak keren) jadi saya tidak fikir mereka mempercayai saya terlalu banyak! Mereka juga membuat DVD dari arung jeram hari ini, dan nampaknya rakit kami mendapat liputan yang paling banyak kerana kami telah sangat mengagumkan. Sekiranya anda akan dibebaskan, anda perlu melakukannya dengan betul! Tetapi, kelembapan berlebihan mengetepikan, ia adalah satu hari yang menyeronokkan, dibuat jauh lebih baik oleh syarikat yang baik (termasuk panduan kami yang merupakan sukan yang cukup baik tentang menjadi dibebani dengan 5 gadis untuk hari!), Dan braai yang hebat dan bir sejuk di akhir sekali!

Pada hari Selasa, saya dan orang-orang saya menunggang jalan raya dan pemandu Uganda (dan saya belajar bagaimana memandu secara automatik - berpotensi menjadi pelajaran paling mudah dalam hidup saya), dan memandu diri ke Fort Portal (memandu 6 jam yang baik, yang perlu pergi melalui - atau lebih baik di sekitar - Kampala dan trafiknya yang agak legenda.) Kami tidak berjaya mengelakkan bandar, tetapi kami hanya duduk selama 1 jam (tidak terlalu buruk, untuk Kampala); dan menjadikannya semua jalan keluar ke Fort Portal dalam satu bahagian - tiada prestasi kecil, memandangkan kita melihat 3 kemalangan dalam perjalanan ke luar sana; dan mempertimbangkan kegilaan yang pemandu teksi, bas dan kereta Uganda.

Saya juga berjaya meyakinkan orang-orang saya untuk mencuba makanan jalanan dalam perjalanan - makanan jalan Uganda benar-benar bernilai! Saya menipu mereka ke beberapa daging jalanan (kebab super lazat, pada asasnya); gonja (sp? - pisang panggang pada braai) dan rolex (jika anda tidak pernah mempunyai satu, buat satu - telur dadar yang dilancarkan dalam chapatti, dengan kubis, tomato dan bawang - sangat baik !!) itu, biarkan ia dikatakan! Sama ada cara, semuanya adalah berbaloi.

Kami menginap di Ndali Lodge, di luar Fort Portal, yang merupakan tempat yang paling mengagumkan, menghadap ke pergunungan Rwenzori (julat gunung tertinggi di Afrika, bersempadan dengan Kongo), dan dikelilingi oleh tasik kawah yang paling indah. Yang betul di sebelah kami sepatutnya menjadi 120m dalam - sedikit menakutkan apabila anda melompat masuk untuk berenang (seperti tanda yang memberi amaran kepada kita bahawa mungkin terdapat bilharzia di dalam tasik!) Saya melawannya, dengan mengandaikan saya baiklah jika saya menghilangkan cetek (tidak banyak daripada mereka ketika anda mendapat 120m di bawah anda !!) Tetapi dengan serius, tasik kawah menakjubkan - kawah gunung berapi lama, dengan tepi yang curam, subur yang subur, dan air jernih yang indah - sebagai ibu saya berkata, ia membuat bacaan yang sangat sukar, cuz semua yang anda mahu lakukan hanyalah terus melihat pemandangan! Gunung Rwenzori di kejauhan tidak terlalu lusuh, terutamanya apabila 2 atau 3 petir ribut akan melompat dan dapat melantun untuk sementara waktu untuk hiburan kami - semua tentang pyrotechnics semula jadi!

Kami melakukan perjalanan yang indah di sekitar ladang dan tasik yang berlainan, dan juga menghabiskan waktu pagi mengembara di kaki bukit Rwenzori - ada laluan sebenar di sana (ibu dan ayah, saya berjanji!), Tetapi kami tidak menemuinya. Sebaliknya, kami pada dasarnya mengikuti beberapa kanak-kanak tempatan (yang salah diperkenalkan kepada kami sebagai "panduan") melalui kampung di lereng gunung, dan kemudian kembali lagi. Kami terpaksa membayar untuk pengetahuannya yang luas ("ia serangga" - terima kasih Sparky!) Tetapi bagaimanapun, ia adalah jalan yang cukup mengesankan. Kawasan itu juga mempunyai bahagian yang saksama dari drama yang berasal dari Kongo - seperti yang saya katakan, sebuah sekolah di Kichwamba mempunyai 60+ pelajar yang dibunuh oleh kumpulan pemberontak Congo (ketegaran dan motivasi politik mereka yang jelas nampaknya tidak diketahui) - agak pemikiran ketika anda pergi.

Oleh itu, kami menghabiskan masa 3d penjajah, makan makanan yang mengagumkan dengan beberapa tetapan yang paling mengagumkan, maka terpaksa (beban) enggan kembali ke penyewaan kami yang amanah untuk kembali ke Entebbe pada hari Jumaat - ibu bapa saya telah terbang dengan terang awal pagi ini! Kami berjalan-jalan di sekitar Taman Botani sedikit (saya melihat semula triathlon kemenangan saya dari Mac), dan kemudian makan dengan jujur ​​restoran Cina yang paling dahsyat yang pernah saya lihat. Saya sedikit kehilangan cara untuk menggambarkannya benar-benar ... Buku panduan itu mengatakan bahawa ia adalah tempat yang paling "menarik" untuk dimakan di Entebbe - mungkin tidak boleh berdebat dengannya!

Pagi ini, saya enggan mengucapkan selamat tinggal kepada orang-orang saya (keengganan itu hanya sebahagiannya disebabkan oleh kejatuhan panggilan bangun pagi saya) - jujur, ia adalah perjalanan yang hebat (dan bukan hanya cuz saya mempunyai makanan yang baik dan panas mandi setiap malam!) dan orang-orang saya kagum dengan kesediaan mereka untuk membiarkan saya menentukan aktiviti percutian mereka J

Saya kemudian pulang ke Kampala untuk minggu terakhir saya atau lebih lama di KACCAD sebelum saya juga pulang ke rumah pada permulaan bulan depan - pemikiran yang gila, dan saya tidak fikir saya sudah cukup memahami sepenuhnya! Tetapi masih 10 hari untuk mengetuk kepala saya!

Sama ada jalan, minggu yang hebat pelancong telah dilakukan - jujur, saya akan mencadangkan semuanya !!! Dan, seperti biasa, memohon maaf sekiranya saya tidak dapat menyentuhnya. Tetapi akan melakukan yang terbaik untuk mengejar!

Banyak cinta kepada semua orang